Urkundsförfalskning

min xmake har utsatt mej för ett förfalskningsbrott..Urkundsförfalskning..Tror att det lyder under 14kap 1§..Han har till försäkringskassan skickat in en ansökan om förflyttning av barnbidrag till sig själv och undertecknat med mitt namn/underskrift..Jag har ICKE skrivit under någonting av detta!! Vad ska jag göra samt vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej!

Lagen säger mycket riktigt att det är urkundsförfalskning enligt 14 kap 1 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K14P1. Om ditt x också lyckats lura försäkringskassan att betala ut pengar skulle det kunna röra sig om någon form av bedrägeri i enligt 9 kap 1-3 §§ Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K9.

Det du bör göra är att underrätta Försäkringskassan om vad som har skett. Du blir inte bunden av ditt x skrivit under i ditt namn. Även en polisanmälan skulle vara på sin plats anser jag. Urkundsförfalskning (och även det eventuella bedrägeriet) är ett allvarligt brott.

Mvh

Niklas KarlssonRådgivare