FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/10/2009

Formregler för testamente

måste det testamentevittnena vara advokater? Måste man skicka in sitt testamente för godkännande någonstans? I så fall, var?

Lawline svarar

Hej, Testamentsvittnen behöver inte vara advokater. I ärvdabalken 10 kap 4§ anges vilka som inte får vara testamentsvittnen, se https://lagen.nu/1958:637#K10. De som inte är angivna där får alltså vara testamentsvittnen. Det finns ingen myndighet som tar emot testamenten för granskning och godkännande. Det kan därför vara bra att anlita en jurist som kan kontrollera att testamentet är upprättat på det sätt som lagen anger. Se länken ovan så kan du själv läsa vad som ställs för krav för att ett testamente skall vara giltigt den dagen det blir aktuellt att fördela egendom efter en avliden person. Med vänliga hälsning
Samuel LundbergRådgivare