FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/09/2009

Bostadsrätt ingå i sambodelning?

Min son har nyligen köpt en bostadsrätt i Stockholm. Nu ska hans nya tjej flytta in och de ska bo ihop på prov. Om förhållandet spricker sen kan hon hävda besittningsrätt? Om så är fallet hur ska han skydda sin bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Förutsatt att din son förvärvat bostadsrätten själv, och inte i syfte att bo där tillsammans med sin flickvän skall den inte ingå vid en eventuell framtida sambodelning. För att förtydliga detta kan sägas att det är din sons intentioner med köpet som styr. Om han köpt lägenheten men avsett att de skulle bo där tillsammans innebär det att bostadsrätten utgör samboegendom och flickvännen således har rätt till halva värdet vid en separation. För att undvika detta kan ett samboavtal upprättas där det anges att bostadsrätten inte skall ingå vid en sambodelning. Om din son införskaffade lägenheten för egen del och det först efteråt bestämts att flickvännen skall flytta in skall den inte ingå i en delning. Vad sedan gäller besittningsskydd så gäller det för hyresgäster. Då din son och hans flickvän bor tillsammans som sambor föreligger inte något hyresvärd/hyresgäst-förhållande och rätten till besittningsskydd aktualiseras därför inte. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare