FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/12/2009

Att inte deklarera vinst

En person säljer sin bostadsrätt och flyttar in hos pojkvänen. Men hon deklarerar inte vinsten av försäljningen. Är det ett brott? , i såfall vad hittar man det i lagen? vad får personen för straff om man fäljs om man går fri varför går man det? finns det flera altenativ till att gå fri/ dömas i så fall vad ?

Lawline svarar

Hej!

Att inte deklarera en vinst vid försäljning av en bostadsrätt innebär att man underlåter att lämna uppgift till Skatteverket.

Den som underlåter att till myndighet lämna deklaration, kontrolluppgift eller annan föreskriven uppgift och därigenom ger upphov till fara för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till honom själv eller annan döms för skattebrott till fängelse i högst två år. Detta enligt 2 § Skattebrottslagen, se https://lagen.nu/1971:69.

Mvh

Frida HenkowRådgivare