FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/10/2009

Straff för stöld

hej jag har åkt fast för stöld. undrar över vad de blir för straff..är 20år gammal aldrig dömd tidigare. stölden består av 3båtmotorer och 3 cross motorcyklar..tacksamm för svar

Lawline svarar

Hej!

Paragrafen om stöld finns i Brottsbalkens 8 kap 1§, och där sägs att om stölden innebär stor skada kan man få fängelse i upp till 2 år. Att detta rör sig om stöld, och inte snatteri som är den mildare graden råder ingen tvekan om pga föremålens värde.

Vad som menas med stor skada är en bedömningsfråga, och kan handla om sådant som om stölden inneburit ett integritetsintrång, så som att man brutit sig in i någons hus och tagit sakerna, eller tagit pengar ur någons handväska osv.

Hur det förhåller sig i ditt fall vet jag ingenting om, så jag kan tyvärr inte ge mer ledning i om omständigheterna kring ditt fall ska ses försvårande eller inte.

Det finns i 29 kap Brottsbalken regler för hur straffmätningen görs. Även här tar man hänsyn till omständigheterna i just ditt fall, för att se om det finns förmildrande eller försvårande omständigheter.

Vad som kan tala till din fördel är din unga ålder, i 29 kap 7§ sägs att man speciellt beaktar personens ungdom om brottet skett innan 21 års ålder, och detta kan ge dig lindrigare straff än du skulle fått annars.

Exaktare svar om vad du väntar för påföljd för stölden, just eftersom det är en individuell bedömning.

Vill du läsa mer själv så hittar du Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare