FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/10/2009

Försäljning av viss rörelse

Om jag köper en, låt säga, pizzeria för 400000 kr och ett år senare visar det sig att jag inte kan försörja mig på den och säljer den då för t ex 280 000 kr. Hur mycket i % skall jag skatta för försäljningen.

Lawline svarar

Hej, Oavsett om det som pizzerian utgör endast är en fastighet eller om den även utgör rörelsens samlade tillgångar, så skattar du inte för en försäljning av en rörelse som har gått med förlust. Däremot kan det tänkas att det är möjligt att göra avdrag för vissa förluster av försäljningen. Hälsningar
Natalie LindgrenRådgivare