FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2009

Fullmakt vid fastighetsförsäljning

Undrar om ni kan hjälpa mej med denna fråga. Jag har fullmakt av min pappa så jag kan sköta alla hans bankärenden.min mamma lever inte längre och sedan några månader tillbaka har min pappa vistats påäldreboende och är helt förvirrad. vi måste nu sälja hans hus ,vilka befogenheter har jag?kan jag skriva på eller måste jag ha fler fullmakter.

Lawline svarar

Hej. Vilka befogenheter Du har beror på vad fullmakten föreskriver. En generellt utformad fullmakt är inte särskilt lämplig vid en fastighetsförsäljning. Istället bör Ni skriva en specificerad fullmakt enligt vilken det tydligt framgår att fullmaktsgivaren ger Dig, fullmaktshavaren, behörigheten att sälja den aktuella fastigheten. För att fullmakten skall vara giltig förutsätts dock att fullmaktsgivaren förstår innebörden av fullmakten. Fullmaktsgivaren kan alltså inte vara så förvirrad att vederbörande inte förstår innebörden av fullmakten. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare