Ersättningsskyldighet för skada som din hund orsakat

Hej.

Vår hund som är oförsäkrad attackerade en annan hund som var kopplad vid tillfället. Vår hund smet ut i samband då vi öppnade vår dörr varvid vi var helt oförberedda. Båda hundarna fick uppsöka veterinär. Min fråga är om vi är ersättningsskyldiga till skadorna på den andra hunden? Om vi är ersättningsskyldiga gäller det då hela vårdkostnaden eller bara eventuell självrisk om den andra hunden var försäkrad? Ägaren har skickat ersättningskrav på hela vårdkostnaden och det verkar som hans hund var oförsäkrad trots han uppgav att den var försäkrad. Påverkas vår skyldighet till att ersätta ägaren även om hans hund är oförsäkrad?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Som hundägare har ni strikt ansvar för eran hund och de skador den orsakar (1 § Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter). Strikt ansvar är mer långtgående i form av ersättningsskyldighet. Det innebär att ni är skyldiga att ersätta skada som hunden orsakar trots att ni inte har orsakat skadan uppsåtligen eller varit oaktsamma 19 §. Det innebär att trots att hunden smet ut och ni inte hade för avsikt att skada den andra hunden så är ni ansvariga att betala den andra hundens veterinärkostnader. Den andra hundägaren är inte skyldig att utnyttja sin försäkring utan ni är ansvariga att betala hela kostnaden oavsett om den är försäkrad eller inte.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare