FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/08/2009

Vem får vara testamentsvittne?

Hej får vårdpersonal på korttidsboende bevittna ett testament -gäller min faster vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, Vem som får vara testamentsvittne regleras i Ärvdabalken 10 kap. 4§. Paragrafen innehåller två stycken. I första stycket regleras allmänna kvalifikationskrav och jävsbestämmelser och i andra stycket särskilda jävsbestämmelser. Av 1 st. följer att: Vittnet inte får vara under 15 år. Vittnet får inte pga. psykisk störning sakna insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Vittnet får inte vara testators make. Vittnet får inte stå i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller vara hans syskon. Av 2 st. följer att: Vittnet inte får bevittna ett testamente vid förordnande till honom själv. Vittnet inte får bevittna ett testamente vid förordnande till vittnets make. Vittnet inte får bevittna ett testamente vid förordnande till någon i sådant släktskap eller svågerlag till honom som avses i 1 st. Om vårdpersonalen uppfyller de allmänna kvalifikationskraven och inte är jäviga finns det inga hinder för dessa att vara vittnen enligt ÄB. Observera 10 kap. 1§ angående formkraven för ett testamente samt att det brukar rekommenderas att ta in en vittnesmening, jfr. 10 kap. 2§. Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637. Med vänliga hälsningar
Gustav NittbyRådgivare