FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2009

Hur fördelas arvet?

vi är fyra syskon där ett av syskonen är ett särkullebarn. Vår far som var biologisk far till tre av oss dog för några år sedan. Nu har vår mor, som är biologisk mor till alla fyra dött. Hur fördelas arvet efter henne eftersom vi tre inte har fått ut vårt farsarv eller delas det i fyra lika stora delar eftersom vår mor ärvde vår far.

Lawline svarar

Hej Arvet efter er far kommer delas ut till er genom såkallat efterarv. Det innebär att den delen av det totala arvet som kommer från er far, kommer först att delas på er tre arvingar. Efter detta är gjort fördelas arvet efter er mor på er alla fyra arvingar efter henne. Arvet delas alltså inte i fyra delar, då man inte ärver utan biologiska band, förutsatt att man inte är adopterad. Vill du läsa mer om efterarv hittar du det i 3 kap Ärvdabalken. Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K3 Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare