FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/07/2006

Efterarvsrätt

Jag undrar om att om jag och min syster skriver på ett papper där vi till förmån för den efterlevande avstår från laglott(eller heter det arvslott?)och isåfall får det när den efterlevande har gått bort. Min far är nämligen dålig och vill att vi ska skriva på så att hans fru kan bo kvar om han dör.Min syster och jag är bröstarvingar medans min fars fru har 2 barn till(halvsyskon). Min huvudfråga är...Kan den efterlevande isåfall slösa och testamentera bort så att det till slut inte finns något kvar..hur kan vi skydda vår rätt till att ärva de tillgångar som finns om far skulle dö även om vi låter frun bo kvar ?

Lawline svarar

Hej! Arvslott är så stor del av arvet som ni är berättigade till om er far inte testamenterat bort något. Laglott är halva arvslotten och kan inte testamenteras bort. Bröstarvingar, de enda som är berättigade till laglott, har alltid rätt till denna oavsett testamente. Om ni avstår rätten till arv på så vis du beskriver innebär detta att ni istället är berättigade till efterarv när den efterlevande avlider. Storleken på efterarvet är lika stor del som ni avstog från. Om det ni avstår utgör 50% av den efterlevandes tillgångar ska ni få 50% av hennes kvarlåtenskap när hon avlider. Detta oavsett om kvarlåtenskapen ökat eller minskat under tiden. Den efterlevande kan dock inte testamentera bort tillgångarna utan ärver dem med fri förfoganderätt, istället för full äganderätt. Något skydd mot att hon på ett frikostigt vis lever upp tillgångarna finns dock inte. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare