FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/07/2009

Vad ingår i en bodelning enligt sambolagen?

Jag har en fråga angående sambolagen. Låt oss säga att jag och min partner flyttar in i en ny lägenhet tillsammans, vi har inte bott ihop tidigare. Jag tar med mig möbler jag köpt själv långt innan jag träffade partnern, min partner gör samma sak men har inte lika många möbler. Om vi sedan skulle separera efter några år, har då min partner rätt till en del av mina möbler?

Lawline svarar

Hej! Skulle du och din partner flytta ihop skulle sambolagen bli tillämplig på ert förhållande (se 1 § sambolagen https://lagen.nu/2003:376#R4). Enligt 2 § 2 punkten upphör ett samboförhållande om samborna flyttar isär. Enligt 8 § ska en bodelning göras när ett samboförhållande upphör, om någon av samborna begär det. Om ni flyttar ihop och sedan separerar efter några år kan alltså en bodelning komma att ske om du eller din partner vill det. Enligt 8 § sambolagen är det ”samboegendomen” som fördelas genom bodelning. Samboegendom definieras i 3 § – det är bl.a. gemensamt bohag som är anskaffat för gemensamt bruk. Att möbler utgör bohag är självklart (jfr 6 §); men de möbler du nämner köptes för länge sedan – innan ni ens kände varandra och definitivt innan ni planerade att flytta ihop – de är alltså inte ”anskaffade för gemensamt bruk”. Möblerna utgör då inte samboegendom enligt sambolagens mening och omfattas inte av lagens bestämmelser om bodelning. Skulle ni separera efter att ha flyttat ihop kommer var och en av er att få behålla de möbler ni hade med er in i den nya lägenheten; din partner kommer alltså inte att kunna kräva att få en del av dina möbler. Observera att om ni köper nya möbler under tiden som ni bor ihop kommer dessa att vara anskaffade för gemensamt bruk och alltså ingå i en bodelning, även om det bara är en av er som betalar för dem. Det låter dessutom som om ni köpte lägenheten nyligen för att bo där tillsammans; om så är fallet utgör lägenheten samboegendom enligt 5 § och kommer att delas lika i bodelningen, oavsett vem det är som har betalat för den. MVH
Dennis AndreevRådgivare