FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2006

Fördelning av arv bland särkullsbarn

Min fru och jag är nyss gifta. Hon har tre barn, varav de två yngsta bor med oss. Jag har en son och två barnbarn. Vi önskar att om den ena av oss avlider skall den andra sitta i orubbat bo och att, när vi båda avlidit, barnen ärvar oss på lika villkor med 1/4 var. Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej, Enligt ärvdabalken (1958:637) 3 kap. 1 § kommer barnen till den av dig och din fru som avlider först få ut sitt arv direkt. Vill man undvika detta måste var och en av era barn avstå från sin rätt (se 9 §). Den som gör ett sådant avstående får istället ut den del av arvet den avstår ifrån först när även den efterlevande maken avlidit. Hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer era bröstarvingar (barn) utgör deras laglott. Det som inte är laglotten, det vill säga andra hälften kan ni välja hur ni vill testamentera. Detta följer av ärvdabalken 7 kap. 1 §, se . Lycka till,
Lawline RådgivareRådgivare