FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/07/2009

Arvsavtal

Hej! Då jag har utmätning hos kronofogden och nu kommer att ärva undrar jag om jag kan avsäga mig mitt arv så att inte kronofogden tar det.Vem ärver i så fall min del? Vänligen

Lawline svarar

Hej Ja, det är möjligt att avsäga sig sitt arv antingen genom ett skriftligt avtal med arvlåtaren om denne fortfarande är i livet eller genom ett godkännande av ett testamente där arvlåtaren fördelar sitt arv på ett annat sätt. Dina borgenärer kan varken angripa avtalet eller klandra testamentet av den anledningen, 17:2 ÄB se här https://lagen.nu/1958:637#K17. Om du avsäger dig hela ditt arv har din fru eller dina bröstarvingar, om du har några, rätt till sin laglott i alla fall. Laglotten utgör hälften av arvslotten som i sin tur utgör hela din egendom delad i lika delar på alla dina arvtagare 7:1 ÄB. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare