FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/10/2009

Hindra sambos tillträde till huset?

Hej

Jag undrar följande. för 1 månad sedan var min sambo otrogen, men det var jag som avslutade vårat förhållande pga detta. Nu har det uppstått krig mellan oss. Jag har 3 barn varav ett gemensamt. Dom 2 äldsta är jag helt själv med pga deras pappa är död. Vi har gemensamt köpt ett hus och min fråga är kan jag hindra honom från att gå in i huset? Jag kan också tilläga att jag känner mig hotad av honom? Vi är inte gifta bara förlovade.

Tacksam för alla råd jag kan få.

Lawline svarar

Hej,

Om du känner dig hotad av din sambo finns en eventuell möjlighet att utverka ett besöksförbud, som innebär att han förbjuds att besöka eller på annat sätt ta kontakt med en dig eller att följa efter dig (besöksförbud) samt ett förbud att uppehålla sig i en gemensam bostad (besöksförbud avseende gemensam bostad).

En allmän åklagare kan på din begäran pröva frågan om besöksförbud enligt lagen om besöksförbud (https://lagen.nu/1988:688).

Kraven för att ett besöksförbud ska meddelas, som innebär ett förbud att besöka, ta kontakt med eller följa efter en person, är relativt högt ställda. Besöksförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om sådan risk föreligger skall särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid. Anses syftet med besöksförbudet kunna tillgodoses genom någon mindre ingripande åtgärd får ett förbud inte meddelas.

Ett besöksförbud avseende en gemensam bostad får vidare endast meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns en påtaglig risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot en sammanboendes liv, hälsa, frihet eller frid. Skälen för ett sådant förbud måste väga väsentligt tyngre än det intrång eller men i övrigt som förbudet innebär för den som förbudet avses gälla. Den som förbudet avses skydda måste förbinda sig att medverka till att den mot vilken förbudet avses gälla i rimlig utsträckning får tillgång till sina personliga tillhörigheter.

Med vänlig hälsning,

Sara HanssonRådgivare