FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/07/2009

Endast bröstarvingar har rätt till laglott

I dödsboet finns ett testamente som är skrivet av den avlidne och hennes tidigare avlidne man, dom var gifta. I testamentet testamenteras alla tillgångar till en tidigare avliden syters barn, det verkar helt korrekt. Paret hade inga egna barn vilket gör att det inte finns några bröstarvingar som har en laglig lott av arvet oavsett testamente. Men dödsboet påstår ändå att den tidigare avlidne mannens bröder och syskon ska ha del av arvet även att dom inte står med i testamentet. Är det inte bara bröstarvingar som kan kräva en laglig del av ett arv även om det finns ett testamente. Och det finns inga i detta fall. När mannen dog så överfördes alla tillgångar och skulder till änkan som hade full förfoganderätt över det. Även om det hade funnits bröstarvingar så hade dom inte fått något arv förrän änkan hade avlidit.

Lawline svarar

Hej, Det är helt riktigt som du säger att det bara är bröstarvingar som har rätt till sin laglott och därmed inte kan göras arvslösa genom ett testamente. Under förutsättning att testamentet till förmån för systerns barn uppfyller alla formkrav så är det testamentet som gäller. Mannens syskon har således inte någon rätt till arv i det här fallet. Ärvdabalken finner du https://lagen.nu/1958:637. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare