FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/07/2009

Enskilt egendom och arvsskifte

Mina föräldrar gav min bror och mig en sommarstuga och i gåvobreven står att det ska vara vår enskilda egendom. Min bror har nu avlidit. Jag vet att han önskade att hans barn skulle ärva hans del och det var också mina föräldrars ursprungliga tanke att det så småningom skulle ärvas av barnbarnen. Det testamente som min bror sa att han upprättat innan han dog har inte funnits. Vem ärver hans del av sommarstugan - barnen eller änkan?

Lawline svarar

Hej! Pga. föreskriften i gåvobrevet är andelen i stugan att anse som din brors enskilda egendom, 7 kap. 2 § 2 punkten äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230#K7). Den kommer alltså inte att ingå i bodelningen, utan kommer i sin helhet att ingå i arvet efter din bror. Arvet efter din bror kommer att tillfalla hans hustru, om inte han hade särkullebarn (dvs. barn som hade en annan moder än din brors änka); 3 kap. 1 § 1 stycket ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K3). Om alla barn var gemensamma kommer alltså din brors hustru att ärva andelen i sommarstugan. Hon kommer att inneha den med s.k. fri förfoganderätt, vilket innebär i princip samma sak som fullt ägande, med det undantaget att hon inte får testamentera bort den. Efter hennes bortgång kommer andelen att tillfalla barnen, om den fortfarande finns i behåll (3 kap. 2 § ärvdabalken). Om din bror bara hade egna barn (som inte var hans hustrus barn) kommer hela hans arv att tillfalla dem direkt vid hans död. Om det fanns både gemensamma barn och särkullebarn kommer särkullebarnen att kunna få ut sin andel direkt, medan de gemensamma barnen får vänta till hustruns frånfälle; vilken egendom som ska tillfalla vem av barnen är något som får avgöras av dem vid arvsskiftet. Att din bror – och era föräldrar – hade en önskan om att andelen skulle gå vidare till hans barn har ingen juridisk betydelse. Så länge det inte finns ett formenligt testamente är det lagens arvsregler som ska tillämpas, så som jag beskrivit ovan. Med vänliga hälsningar
Dennis AndreevRådgivare