FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/07/2006

Enskild egendom i dödsbo

Daniel, Tack för ditt svar. Jag har nu fått mer information om min fd mans bouppteckning. Det finns ett testamente, ett äktenskapsförord och en bodelning under rådande äktenskap. Samtliga signerade 1996 (okt-dec). I bodelningsavtalet har den nya hustrun villan och släktgården med samtliga lösören som hennes enskilda egendom. Min dotters pappa fick hans enskilda firma, vilken är värdelös utan honom, och inte mycket mer. Skall inte en bodelning visa en jämn fördelning? Vilka av dessa avtal måste vara bevittnade vid underskrift? Bodelningsavtalet är nämligen inte det. Eftersom min dotters pappa står för hälften av lånen på både villan och släktgården, trots att han inte äger någon del av det, blir summan i dödsboet 0 kr. Har min dotter någon chans/möjlighet att överklaga?

Lawline svarar

Hej igen Marie, Utifrån det som du lagt fram nu är det klart att den brännande punkten är äktenskapsförordet. I ett äktenskap finns två typer av egendom, enskild egendom och giftorättsgods. Äktenskapsförordet kan peka ut egendom som enskild vilket har skett i detta fall. I en bodelning delas endast giftorättsgodset. Detta leder till att om all egendom är hennes enskilda finns det ingen egendom som kan bli föremål för bodelning och således har ingen skevdelning skett. Varken vad gäller bodelningsavtal eller äktenskapsförord finns några krav på vittnen, se ÄktB 7:3§ och 9:5§ http://www.lagen.nu/1987:230. Som det ser ut finns det nog inga utsikter att överklaga om ingen extraordinär omständighet såsom förfalskning eller dylik omständighet skulle kunna bevisas. Tveka inte att ställa ytterligare frågor om det är något mer du undrar över, Med Vänliga Hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare