FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/07/2009

Om underårigs omyndighet

Hej! I mitt jobb som Bup-kurator, har jag fått frågan av en mor: Det finns samurajsvärd som säljs på marknader, odyl.-för att hängas på väggen. En 13-årig pojke vill köpa, men modern säger nej-vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej! En pojke på 13 år är omyndig, och omyndiga kan inte ingå avtal själva. Detta kan utläsas i föräldrabalken 9 kap 1§. Detta innebär att modern har rätt att neka honom att köpa samurajsvärdet. Visst köper 13 åringar saker själva, men i praktiken fungerar dessa regler så att föräldrar alltid kan lämna igen något en omyndig har handlat. Från att barnet är 16 år kan man till viss del råda över egna pengar och ingå vissa avtal, och samma gäller barn som har eget hushåll men det är inte aktuellt i detta fallet. Viss du läsa ytterligare om detta hittar du föräldrabalkens nionde kapitel https://lagen.nu/1949:381#K9 Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare