FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2006

När får man ut arvet efter sina föräldrar?

Hej, min sonhustrus pappa avled 1985 och mamman fortsatte att bo där med deras 3 minderåriga barn däribland min sonhustru, det var skuld på huset och är det fortfarande. Min fråga är: Har inte min sonhustru rätt till farsarvet? Tilläggas bör att modern har låtit äldsta systern ta över huset (hyrköp) utan att ha sagt något till min sonhustru, brukar det inte vara vanligt attt de andra syskonen blir utköpt på något vis, för man ärver väl faderns del av huset?

Lawline svarar

Hej, Var din sonhustrus föräldrar gifta när hennes pappa avled ärver, förutsatt att inget testamente fanns, hans efterlevande maka, det vill säga din sonhustrus mamma, före hans bröstarvingar (bland annat din sonhustru). Din sonhustru får inte tillgång till sitt farsarv förrän båda makarna avlidit. Detta regleras i ärvdabalkens (1958:637) tredje kapitel, se http://www.lagen.nu/1958:637. Hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare