FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/10/2009

LVU - när upphör vården?

Barn är famhemsplac enl ett Lvu fattat år 2000 något specifikt vårdbehov föreligger ej endast behov som alla barn har o som bio föräldrar vill åta sig ge barn,men hur ska det gå till att få barn hem?Soc tycker de ska bo i famhem då de vant sig att bo där

Lawline svarar

Som jag har uppfattat din fråga så vistas barnet med stöd av LVU, dvs. lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, i ett familjehem. Eftersom barnet vistats i familjehemmet i 9 år måste barnet ha varit ganska litet när det kom dit, varför jag utgår från att anledningen till vården har varit vissa brister i hemmiljön (vård enligt 2 § LVU se https://lagen.nu/1990:52#R2 ). Att barnet vårdas enligt LVU innebär att det är socialnämnden eller domstol som utan vårdnadshavarens medgivande beslutat om vården. Detta till skillnad från vård enligt socialtjänstlagen som bygger på samtycke från vårdnadshavaren. Socialnämnden ansvarar för vården av den unge och är enligt LVU generellt sett skyldig att besluta att vården ska upphöra om den inte längre behövs. Socialnämnden ska också minst en gång var sjätte månad överväga om vården behöver fortsätta. Ett sådant övervägande behöver inte leda fram till något formligt beslut och kan i så fall inte överklagas. Om anledningen till vården enligt LVU inte är brister i hemmiljön utan den unges eget beteende (vård enligt 3 § LVU se https://lagen.nu/1990:52#R2 ), t.ex. missbruk, är dock socialnämnden skyldig att ompröva vården var sjätte månad genom ett formligt beslut. Ett sådant beslut kan alltid överklagas till länsrätten. Som jag angett tidigare har jag dock utgått från att det här handlar om vård enligt 2 § LVU. Om man som vårdnadshavare vill att vården enligt LVU ska upphöra man alltid begära det hos socialnämnden. Även barnet, om han eller hon fyllt 15 år, kan framställa en sådan begäran. Om vårdnadshavaren eller barnet framställt en sådan begäran är socialnämnden skyldig att vidta erforderliga utredningsåtgärder och sedan fatta beslut med anledning av begäran. Ett sådant beslut kan alltid överklagas till länsrätten, se 41 § LVU, https://lagen.nu/1990:52#R12. Med vänlig hälsning
Ulrika LundgrenRådgivare