FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/07/2006

Behovsprövning av bostad vid bodelning

051015 blir det klart att vi ska separera jag vill lösa ut hennes andel men sambon vägrar och kräver att vi bor kvar gemensamt till 0606 och för att då sälja gemensamt med högre vinst???? 051120 tröttnar sambon och går med på utlösen men till orimligt högt pris. 051208 ansöker jag om bodelning, sambon ansöker om offentlig auktion genom god man och sedermera även om tvångsförsäljning utan mitt samtycke enligt samäganderättslagen. I mitten av mars meddalar TR sitt beslut om beviljad bodelning och avslag på sambons ansökningar. På det inledande bodelningsmötet i slutet av mars har sambon svängt och lägger då fram bäst behov av bostaden med sin hemmavarande tonåring och dennes skolgång som skäl samt att det inte finns andra bostadsalternativ för dom. Jag har i stort sett bara att komma med min vilja att bo kvar som jag uttyckt genom hela processen för att få till stånd en bodelning. I samtalen med advokaten låter det som om jag inte har någon större chans att tillskiftas bostaden då bägge parter gör anspråk på den och vi inte kan komma överens själva. Sambolagen omarbetades ju för att skydda den svagare parten men är det alltid självklart att det är kvinnan som hamnar under den benämningen bara för att hon har barn sedan tidigare. Jag utgick från att man skulle ta i beaktande hennes ansökningar och inlagor till TR om att vilja flytta, sälja och få ett snabbt slut på detta. Vi var bara sambos i 9 månader bl.a. pga upprepad otrohet (inte jag). Eftersom det redan kostat en del och det handlar om mindre än 30 000 som andel vid bodelningen (ursprungliga kravet från sambon var på ytterligare 100 000) så är jag tacksam för rekommendationer om fortsatt tvist eller ge upp. Är det ens lönt att klandra ev beslut. Känner även att förrättaren missat väsentliga saker under processen och att detta påverkat ärendet.

Lawline svarar

Hej. Jag håller med om att din f.d. sambo har handlat märkligt och förstår att situationen är oerhört jobbig för dig. När det gäller bostaden så står det mycket riktigt i SamboL 16 § att den ska tillskiftas den maken som behöver den bäst. Att ha ett barn räknas som ett starkt skäl för att man behöver bostaden eftersom lagstiftarens intention är att skydda barnet. SamboL 22 § stadgar till och med att även bostad som inte utgör samboegendom kan gå över till sambo med barn trots att bostaden helt ägs av den andra sambon. Sambolagen hittar du http://www.lagen.nu/2003:376. Frågan är då om din f.d. sambos tidigare agerande där hon försökte tvinga fram en försäljning kan påverka bedömningen av hennes behov av bostaden. Skäl som i andra rättsfall har ansetts starkare än barnets intresse är stark ursprunglig anknytning till bostaden och behov av handikappanpassad bostad. Jag har inte hittat någon rättspraxis som behandlar just det här fallet men jag lutar mot att intresset av att barnet kan bo kvar väger tyngst. Även om jag inte kan ge ett självklart svar skulle jag inte råda dig till att driva saken vidare. Mvh
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare