Uppsikt över hund och katt

Min hund (liten ras, 6 år) går dagligen lös på vår väl inhägnade tomt. En granne har skaffat 2 kattungar som dom släpper ut och som rör sig fritt i villakvarteren.

Häromdagen hade den ena katten tagit sig in på vår tomt, o hunden blev helt galen, för den tåler inte kattor.

För övrigt en mycket snäll o väldresserad hund.

Jag är mycket bekymrad att det kommer att sluta olyckligt - att hunden kanske skadar el biter ihjäl en av kattorna.

Grannarna verkar inte bry sig o inse problemet.

Vems ansvar gäller?

Jag kan väl rimligtvis inte avkrävas att hålla hunden inomhus i fortsättningen - det är väl kattägarna som ska hålla uppsikt över sina djur?

Lawline svarar

Hej

Vad som gäller om tillsyn över sina hundar och katter finns i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Vad som gäller är att ägaren är skyldig att hålla sitt djur under sån uppsyn som krävs med hänsyn till dess natur för att undvika att den orsakar skada. Denna regel gäller alltså både dig och ägarna av katterna vilket i princip innebär att katterna ska hållas inomhus eller kopplade, då de strövar rätt fritt annars. Då du har din hund inhägnad på din mark bör detta vara tillräcklig uppsikt, du ska alltså inte tvingas hålla hunden inomhus, då det är kattägarnas ansvar att se till att katterna inte är inne hos din hund.

Jag vill dock uppmärksamma om 19§ i denna lag, som säger att det är hundägaren som måste ersätta skada gjord av sin hund, även om hunden inte varit vållande. Detta kan man dock sedan avkräva den skadevållande parten.

Lagen i fråga hittar du https://lagen.nu/2007:1150

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare