FrågaEKONOMIÖvrigt28/07/2009

Får jag lån?

Kan jag ta lån på en hyresrätt som ombildas till bostadsrätt om jag inte står på kontraktet? Måste den som står på kontraktet vara med på lånet?

Lawline svarar

Hej tack för din fråga . I praktiken måste du stå på kontraktet på grund av att banken vill ha säkerhet för sitt lån. Dock är det möjligt att om du kan erbjuda banken en annan säkerhet än bostadsrätten att du inte behöver stå som ägare till bostadsrätten. Men det är som sagt en fråga som banken får ta ställning till i sin kreditprövning av dig. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare