FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/12/2009

Förutsättningar för att bli dömd för rattfylleri

Grovt rattfylleri

Min bror dricker 1,5 öl på en pizzeria. Kör sedan 10 kilometer hem, då han passerar skigsvägen han ska in på med några meter väljer han att backa bilen som då fastnar i diket. Efter några försök att få upp bilen ger han upp och går hem de sista hundra meterna. Klockan är nu ca 23.40. Hemma dricker han öl och whiskey och kommer på att han glömt ta ur stereo och cd-skivor och bestämmer sig för att hämta dessa, klockan är ca 02.00. Polis kommer till platsen, min bror står utanför bilen ingen har sett honom köra onykter. Efter ett missförstånd mellan honom och polisen kring när han fastnat med bilen får han blåsa och tas in på förhör. Blodprov visar 1,44 promille. Grovt rattfylleri, inga vittnen på någon sida. Och en onykter, sjukskriven bror med ångest, depression och social fobi som säger vad som helst för att komma ifrån förhöret.

Har han någon chans överhuvudtaget mot rättssamhället? Den här killen är så snäll så att han plockar skogssniglar från vägen för att de inte ska bli överkörda......han klarar inte fängelse och jag är rädd för att han kommer att begå självmord om han blir dömd till detta. Snälla finns det någon lösning?

Lawline svarar

Hej!

Vid brottmål så har alltid åklagaren bevisbördan. Detta innebär att det är åklagaren som måste bevisa din brors skuld. Det din bror sa till poliserna då de stoppade honom är inte juridiskt bindande i en rättegång och han kan ändra sin utsaga under själva huvudförhandlingen. Dock kan de uttalanden han gjort till poliserna vid tillfället tjäna som bevis.

För att straffansvar skall inträda för rattfylleri krävs att din bror "förde bilen". Detta är ett rekvisit, eller en förutsättning, som alltid måste vara uppfylld för att han skall kunna bli dömd för rattfylleri (Se https://lagen.nu/1951:649 4 § lag om straff för vissa trafikbrott). Att föra bilen innebär nödvändigtvis inte att han måste ha kört bilen, utan det räcker med att den försatts i rullning av den(enligt Josef Zila i boken Specialstraffrätten). Av din fråga framgår dock att så inte verkar vara fallet.

Åklagaren måste, som ovan nämnts, alltså bevisa att din bror i onyktert tillstånd fört bilen. Bevisningen måste vidare uppnå en viss styrka, man brukar säga att det skall vara "ställt utom rimligt tvivel" att han begått gärningen för att straffansvar skall kunna inträda.

Hoppas att detta var till någon hjälp, återkom gärna om du har fler frågor

Vänligen

Lawline Rådgivare