Enskild egendom

Jag är skild sedan 15 år tillbaka. Har inget bodelningsavtal men ett äktenskapsförord, där det står att en 1/4 av den fastighet jag bor i idag är min enskilda egendom (obs den var inte gemensam bostad under äktenskapet, utan barndomshem). Min mor skänkte ytterligare 1/4 som enskild egendom efter skilsmässan och jag löste därefter ut min syster med hälften och tog över huset som ensam lagfaren ägare. Nu har jag renoverat mitt kök och behövde ett pantbrev på 50.000:-Inskrivningsmyndigheten godkänner inte äktenskapsförordet utan kräver en bodelningshandling där huset ingår i. Enskild egendom ingår väl inte i bodelningen?

Lawline svarar

Hej!

Enskild egendom ingår inte i en bodelning vid skilsmässa. Detta framgår av Äktenskapsbalken 7 kap. 1,2,3 §§ och 10 kap. 1 §, se https://lagen.nu/1987:230.

Mvh

Frida HenkowRådgivare