FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt01/07/2009

Sakskada, krock mellan cyklister

När jag cyklade på en cykelbana med markerade körfält (ett i var riktning) krockade jag med en cyklist som gjorde en vänstersväng över mitt körfält. Han cyklade sist i en grupp om fyra cyklister. Min cykel skadades och måste repareras, men inga personskador uppkom. Kan jag kräva ersättning från den andra cyklisten? Hur går jag isf tillväga?

Lawline svarar

Hej! Din fråga tar utgångspunkt i SkL 2 kap. 1§ : ”Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.” Det är fem krav som ska vara uppfyllda: 1. Skadetyp – i förevarande fall sakskada. 2. Vållande – i förevarande fall en handling, vänstersvängen över körfältet. 3. Adekvat kausalitet – skadan ska ligga i farans riktning. Det ska förenklat vara ett förutsebart samband mellan handlingen och den uppkomna skadan. Frågan ska bedömas objektivt och det avgörande är huruvida skadorna kunde förutses. 4. Uppsåt eller culpa – det krävs minst oaktsamhet för att skadestånd ska utgå. Är det en ren olycka utan någon oaktsamhet utgår ingen ersättning. Uppsåt är i fallet uteslutet, dvs. det var inte den andra cyklistens avsikt att orsaka skada på din cykel. Det är skadelidande, dvs. du som har bevisbördan för att den andra cyklisten förfarit culpöst. Den grundläggande frågan blir om den andre cyklisten borde handlat på annat sätt som inte medfört skada, exv. kontrollera att ingen mötande cykel kom. Culpanorm, närmast lokala föreskrifter, kan tjäna som riktmärke. En fri culpabedömning kan göras och huruvida culpa förekommit bedöms med utgångspunkt i risken för skada, sannolika skadans omfattning, möjligheten att förebygga skadan och riskinsikt. Man gör här en helhetsbedömning. Om sannolikheten för skada är stor och denna skada kunde ha blivit stor ställs högre krav på åtgärd som kan förebygga skadan. Här kan du argumentera för att personskada kunde uppkommit, vilket således ställer högre krav på åtgärd att förekomma skadan. Har skadelidande genom vållande medverkat till skadan kan skadeståndet jämkas enligt Skl 6 kap. 1§ 2st. Omfattningen av ersättning vid sakskada anges i Skl 5 kap. 7§. Vid partiell skada utgår ersättning för reparationskostnad jämte värdeminskning. Även annan kostnad till följd av skadan och inkomstförlust omfattas. Börja med att kontakta den andra cyklisten och försök nå en förlikning. Förklara vilka regler som gäller och på vilket sätt du anser att denna har varit vårdslös. Att gå vidare med saken till domstol är en möjlighet, men det kan vara tidskrävande etc. att göra detta och du bör fråga dig om det är värt att sätta igång en process för det inträffade. Skl hittar du https://lagen.nu/1972:207. Lycka till!
Gustav NittbyRådgivare