Bevisvärdering vid sexualbrott mot minderårig

Min syster har blivit utsatt för sexuellt övergrepp i sin barndom av vår pappa. Hon har inte vågat säga något till familjen av rädsla att inte bli betrodd. Hur ska vi gå till väga nu? Hur mycket bevis krävs för att få honom fälld? Jag och min bror kan även vittna om barnpornografi på hans dator.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej

Det ni bör göra är att polisanmäla honom. En förundersökning inleds som är till för att fastställa och samla ihop bevisning inför en eventuell huvudförhandling i domstol.

Rättsfallet NJA 1992 s 446 (klicka https://lagen.nu/dom/nja/1992s446 om du vill läsa hela) belyser din fråga beträffande bevisning inom sexualbrott mot minderåriga. I domskälen framhåller HD att:

"I mål om sexualbrott grundar sig ansvarspåståendena ofta i allt väsentligt på målsägandens uppgifter. Detta hindrar inte att bevisningen ändå kan befinnas tillräcklig för en fällande dom. En huvuduppgift för domstolen blir att bedöma trovärdigheten av målsägandens uppgifter i belysning av vad som i övrigt har förekommit i målet. Det förtjänar understrykas att det inte kan bli tal om att efterge de beviskrav som allmänt anses böra gälla i brottmål. Det är exempelvis inte tillräckligt att målsägandens uppgifter framstår som mer tillförlitliga än den tilltalades.

För en fällande dom i ett mål om sexualbrott förutsätts - liksom i brottmål i övrigt - att domstolen genom den samlade utredningen i målet finner det ha blivit ställt utom rimligt tvivel att den åtalade har gjort sig skyldig till vad som lagts honom till last."

För att bedöma sanningshalten i målsägandens berättelse tillmäts detaljrikhet, att berättelsen är levande och trovärdig samt att utsagan inte innehåller motsägelser, stor betydelse. Det är även vanligt att domstolen anlitar psykologisk expertis för att bedöma sanningshalten. Även trovärdiga vittnesmål tillmäts stor vikt.

Hoppas att detta var till någon hjälp

Vänligen

Lawline Rådgivare