FrågaEKONOMIÖvrigt19/08/2009

Ekonomisk förening med ohederlig styrelse

Hej

Jag är medlem i en ekonomisk förening med en stark ordförande. Denna ordförande sitter i styrelsen med sin fru och dotter som kassör resp. sekreterare.

Dessa tre har tillsammans med en fjärde person bildat ett bolag som föreningen köpt tjänster av.

Inför årsmötet har revisorn tillstyrkt fastställande av resultat- och balansräkning för föreningen samt styrelsens förslag på hur förlusten skall behandlas. Dock avstår han från att tillstyrka ansvarsfrihet för styrelsen då det ej framgått av protokollen huruvida jäviga ledamöter deltagit vid besluten.

Till saken hör också att jag misstänker att de tjänster som köpts av deras bolag inte är skäligt prissatta och konkurensutsatta.

Hur bör vi gå tillväga på stämman?

- Kan vi godkänna ekonomin, men inte ge ansvarsfrihet?

- Kan man vi ajounera stämman och kräva att oberoende utredare genomlyser affärerna innan beslut om ansvarsfrihet tas?

- Hur agerar man med nyval av styrelse?

Valberedningen har i princip föreslgit omval och det är svårt att på stämman hitta en alternativ styrelse.

- Kan man kräva återbetalning om jävsituation funnits?

Jag tror inte att föreningens ekonomi är hotad, men det finns skäl att tro att föreningen lidit ekonomisk skada. Summan av de tjänster som köptes av deras bolag under 2008 uppgick till närmare 9 Mkr.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Not Valid Answer 23956

Sven LindblomRådgivare