FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/07/2009

Bodelning av hus med lån?

Hej! Jag undrar över hur det blir om jag flyttar ifrån min sambo.Det är han som köpt huset för att vi och vårat barn skulle bo i den.Men det är lån på huset och han ska bo kvar där. Får jag hälften ändå fast det är lån eller?

Lawline svarar

Hej, Som jag tolkar frågan köpte ni bostaden med syftet att bo där tillsammans och den utgör därmed så kallad samboegendom, 3 § Sambolagen (2003:376). Om ni nu separerar har du eller din sambo möjlighet att begära att samboegendomen fördelas er emellan, 8 § SamboL. De skulder som är förbundna med huset, i det här fallet bolånet, ska emellertid dras av vid beräkningen av vilket värde som ska delas, 13 § SamboL. Det innebär för din del att det är värdet efter avdrag av lån som kan bli aktuellt för delning, inte hälften av husets marknadsvärde. Observera också att andra saker än huset kan utgöra samboegendom och ingå i delningen, det gäller framförallt bohag. M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare