FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/08/2009

Ansvar för skada i skola

Hej! Om ett 9-årigt barn, under en av skolan anordnad cykelutflykt på skoltid, av vårdslöshet orsakar att en klasskamrats cykel blir förstörd, är föräldrarna då ersättningsskyldiga? Eller är skolan ersättningsskyldig?

Lawline svarar

Hej! Det råder delade meningar kring denna fråga. Klart är att det har ansetts vara skolans ansvar om elev vållar skada i anslutning till undervisningen, exempelvis under en lektion eller då eleven befinner sig på PRAO. Vissa menar på att skolan inte ska åläggas ansvar om skadesituationen inträffar på en rast eller på en arrangerad skolutflykt, vilket var fallet här. Enligt departementschefen bör inte skolan ha principalansvar också för skador som eleverna vållar under raster och skolutflykter e. d., eftersom det då i allmänhet saknas hållpunkter för en jämförelse med de förhållanden, under vilka en arbetstagare i vanlig mening fullgör sina uppgifter. Föräldrar har inte samma principalansvar, däremot drabbas de ofta då skador som barn har att erlägga bestrids ur föräldrarnas ansvarsförsäkring vilket jag tror blir fallet här. Med vänlig hälsning,
Anton StrandbergRådgivare