FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2009

Blir bostadsrätten samboegendom?

Äger min bostadsrättlägenhet köpte den själv sedan 7 år tillbacks fyra år efter träffade en man som flyttade in i min bostad.nu börjar jag fundera över om det finn s överhuvudtaget någon risk för tvister vid en separation

Lawline svarar

Hej Är ni sambos ska du inte behöva oroa dig för att förlora bostaden i en eventuell bodelning vid separation. När bodelning sker mellan sambos är det bara deras samboegendom som delas, vilken är egendom som förvärvats för gemensam användning. Se 3§ Sambolagen. Bostad blir samboegendom om den förvärvats för att bli eran gemensamma bostad. Detta står i 5§ Sambolagen. Men då du köpt lägenheten långt innan du träffade mannen så blir den inte samboegendom och värdet av den ska inte delas vid tvister er emellan. Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376 Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare