FrågaEKONOMIÖvrigt25/10/2009

Condictio indebiti

Hej!

Jag har som student tjänstledigt från min tjänst och arbetar 30 % vid sidan av mina studier. Under maj månad gjorde mitt arbete ett fel och betalade ut tre gånger månadslönen. Detta kommer att medföra att jag blir återbetalningsskyldig arbetsgivaren detta enligt grundregeln (condictio indebiti), men även att jag måste betala tillbaka det överskjutande beloppet till CSN.

Det innebär att betalar arbetsgivaren 10 tkr för mycket måste jag betala 10 tkr till arbetsgivaren OCH 10 tkr till CSN (med tanke på fribeloppet).

Kontentan är att jag tvingas att rätta mig efter betalningen och att jag kan inte stoppa den då arbetsgivaren upptäckte detta för sent.

Finns det någon möjlighet att hävda att återbetalning ej skall ske enligt undantaget till condictio indebiti därför att jag tvingats rätta mig efter utbetalningen, trots att jag inte varit i god tro?

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln vid condictio indebiti är som du nämnde att betalningen skall gå åter. Vid tillämpning av principen får man se till omständigheterna i varje enskilt fall.

För att undantaget ska bli tillämpligt och du skall ha rätt till att behålla pengarna krävs dock att du har tagit emot betalningen i god tro och har inrättat dig efter denna i god tro. Med att ha inrättat sig i god tro menas t.ex. att man har fört över pengarna till ett sparkonto eller på annat sätt använt dem. Förutom aspekten om god tro tar man även hänsyn till tidsaspekten och partsförhållandet (se NJA 2001 s 353).

Någon möjlighet att hävda att återbetalning inte ska ske därför att du har tvingats rätta dig efter utbetalningen, trots att du inte har varit i god tro, föreligger således inte. Jag skulle dock rekommendera dig att kontakta CSN och prata med dem om din situation, då du de facto inte har tjänat de pengarna din arbetsgivare felaktigt har betalat ut till dig. Detta borde inte medföra att du blir återbetalningsskyldig även till CSN.

Med vänliga hälsningar,

Sara HanssonRådgivare