FrågaEKONOMIÖvrigt25/05/2009

Betalningsmisstag

Jag har fått fel lön från mitt extrajobb, har jag skyldighet att anmäla detta? Hur lång tid efter den felaktiga utbetalningen kan de kräva tillbaka pengarna och har jag skyldighet att betala tillbaka dem? Det rör sig om ca 16 000kr.

Lawline svarar

Hej,

Detta kallas betalningsmisstag, och huvudregeln är att betalningen då skall lämnas tillbaka eftersom det saknas någon rättslig grund för utbetalningen.

Du är dessutom medveten om misstaget, dvs i ond tro. Saken hade kunnat vara en annan om du inte insett misstaget, och nyttjat pengarna.

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare