Rätt till egendom vid äktenskapsskillnad

Hej

Hoppas någon kanske har svar på detta? Det är så att efter att min ex-fru flyttat tillbaka till sitt hemland (israel) så var det grejor kvar här. Jag har skickat i den mån jag kunnat då jag har haft pengar. Nu har ingen av oss pengar för det som är kvar och hon har börjat hota med att kontakta en advokat i sitt hemland som ska driva det här vidare. Har hon någon juridisk makt därifrån att få mig att skicka det som är kvar med mina pengar? ???

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej

Är det så att sakerna är din f.d. frus enskilda egendom så får hon självklart göra anspråk på den. Du har däremot ingen skyldighet gentemot henne att bekosta frakten av sakerna till Israel så länge ni inte har avtalat någonting särskilt kring detta. Utöver det sagda bör du komma ihåg att även om sakerna står hos dig så kan du inte använda dem eller förfoga över dem hur som helst då äganderätten fortfarande tillfaller henne. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Natalie LindgrenRådgivare