FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/06/2009

Förvärv av fastighet

Jag och min syster äger tilsammans ett fritidshus. Våra föräldrar äger ett annat som de vill skriva över på en av oss och jag eller min syster tar över vårt gemensamma hus. Husen är likvärdigt värderade. Hur gör vi överlåtelsen på bästa sätt så ingen förlorar skattemässigt? Vilket är bästa sättet att överta föräldrarnas hus? Som gåva, förskott på arv eller köp?

Lawline svarar

Hej! De skatterättsliga frågor som aktualiseras är: 1. Omedelbara skattekonsekvenser vid överlåtelsen 2. Anskaffningsvärdet för förvärvaren. Det senare påverkar i sin tur kapitalvinstens storlek för förvärvaren vid en framtida överlåtelse och därmed hur hög skatten då blir. Först och främst några ord om gränsdragningen mellan gåva/avyttring av fastigheter. I praxis har en s.k. huvudsaklighetsprincip utbildats. Om ersättningen överstiger/motsvarar taxeringsvärdet utgör överlåtelsen en avyttring, gåva föreligger om ersättningen understiger taxeringsvärdet. Därtill gäller att en benefik avsikt ska föreligga för att förvärvet ska klassificeras såsom gåva. Föreligger gåva beskattas överlåtaren ej, även om ersättning uppbärs jfr. IL 44 kap. 3 och 45 kap. 1§. Vad gäller anskaffningsvärdet inträder förvärvaren vid gåva i den tidigare ägarens skattemässiga situation, detta enligt den s.k. kontinuitetsprincipen 44 kap. 21§. Vid avyttring blir överlåtaren kapitalvinstbeskattad, förvärvaren får ett nytt anskaffningsvärde. Gåva kan utgöra förskott på arv, skatterättsligt ingen skillnad. Stämpelskatt ska även beaktas. Detta regleras i lag (1984:404) om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter. Vid stämpelbeskattning anses gåva föreligga om ersättningen inte uppgår till 85% av taxeringsvärdet. Då uttas stämpelskatt ej, annars görs det. Benefik aviskt måste även föreligga. Lycka till!
Gustav NittbyRådgivare