FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/07/2009

Ta ut kontanter innan bodelning?

Hej; Jag står inför beslutet att skilja mig från min hustru sedan många år då det visar sig att hon är otrogen. Min hustru har \"fint jobb\" med hög inkomst, jag har stått för mycket av marktjänst osv. Fråga: Jag har just bytt jobb och fått ut en hyfsad summa pengar för sparad semester etc. Fråga: Kan jag ta ut dessa i kontanter innan vi ansöker om skilsmäsa för att i någon mån ha ett kapital \"för mig själv\" som plattform för framtiden? Kanske fult men det kommer inte att gå någon ekonomisk nöd på henne precis och hon har definitivt inte varit just mot mig. Eller undersöks alla uttag bakåt i tiden vid bodelning?

Lawline svarar

Jag skulle inte rekommendera denna åtgärd då detta torde utgöra straffbart bedrägeri om du tar ut dessa pengar. Har din fru skrivit något äktenskapsförord? För att vid en skilsmässa räknas hennes tillgångar även som dina tillgångar (1 § 7 kap ÄktB "En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom"). Du har rätt till hälften av allt som inte är hennes enskilda egendom, d.v.s. hälften av ert bohag och även hälften av era ekonomiska tillgångar. Endast egendom som uttryckligen blivit undantagen genom ett äktenskapsförord, räknas som hennes enskilda. Du kommer i det fall att ett äktenskapsförord inte är upprättat, således inte gå lottlös ur skilsmässan. (Se närmare https://lagen.nu/1987:230 om du vill läsa mer). Vänligen
Lawline Rådgivare