FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/10/2009

Anskaffningsvärde vid gåva av jordbruksfastighet

Jag har som gåva erhållit en jordbruksfastighet av mina föräldrar. Vilket värde skall denna tas upp till i balansräkningen i min näringsverksamhet (anskaffningsvärde)? Vilket avskrivningsunderlag skall alltså användas?

Lawline svarar

Hej, Vid gåva av näringstillgångar är huvudregeln att gåvotagaren, alltså du, inträder i givarens, dina föräldrars, skattemässiga situation. Avseende byggnader anges denna regel i 19 kap. 18 § Inkomstskattelagen (IL), se https://lagen.nu/1999:1229#K19. Ditt anskaffningsvärde för byggnaden blir alltså dina föräldrars anskaffningsvärde minskat med gjorda värdeminskningsavdrag. Vad gäller marken anses inte denna minska i värde och alltså ska inga avskrivningar göras. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare