FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/05/2009

Arvsrätt för okänd arvinge.

Hej! Jag har ett par frågor som jag önskar att få besvarade. I min familj är vi 3 syskon, jag har varken kontakt med föräldrarna eller syskonen. Kan mina föräldrar göra mig arvslös? I och med att vi inte har kontakt med varandra undrar jag om jag blir automatiskt kontaktad när någon av mina föräldrar går bort?

Lawline svarar

Hej. Du förlorar inte din rätt till arv bara för att du inte har kontakt med resten av familjen. Dock kan det vara så att dina föräldrar väljer att testamentera bort delar av sin egendom men du kommer alltid ha rätt till din laglott som är hälften av arvslotten(den del du skulle fått om hela boet delades lika mellan er bröstarvingar). Detta framgår av 2kap §1 och 7kap §1 i Ärvdabalekn (ÄB) som du kan läsa https://lagen.nu/1958:637. Då dödsfall sker ska den som delar arvet anmäla detta till tingsrätten. Rätten ska då införa en kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar (ett organ som offentliggör sådan typ av information). Sedan har du fem år på dig att hävda din rätt till arv från det att informationen publiceras. Har du inte hört av dig inom den tiden förlorar du din rätt. Hoppas det är svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har några fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare