FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/06/2006

Avtal-gäller det trots ändrat affärsförhållande

Jag har ett muntligt avtal om del av försäljning av en produkt som jag och min förra affärskompanjon tog fram för två år sedan. Vid två tillfällen har jag faktuerat och fått ut min del, och allt fungerade bra till årsskiftet. Efter en privat dispyt menar min förra kompanjon att jag inte längre har del av försäljningen och svarar inte längre på samtal eller mail. Jag tycker ju att avtal är avtal trots att vi inte längre samarbetar. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Grundregeln i avtalsrätten är att avtal skall hållas. Det som gör din situation lite besvärlig är att ert avtal är muntligt. Detta föranleder en hel del bevistekniska svårigheter. Då jag inte har någon direkt information om vad som avtalades kan jag egentligen inte ge ett jättebra svar på din fråga men bör ändå kunna säga följande. Om avtalet skall löpa utan någon tidsbegränsning eller att ert affärsmässiga förhållande har förändrats kan omständigeter såsom att ni inte längre samarbeter föranleda en ev. jämkning av avtalet enl. 36 § AvtL Detta skulle i princip kunna innebära att din ersättning minskas eller utgår helt beroende på hur situationen och avtalet ser ut. Notera dock att möjligheten att använda denna paragraf helt styrs av hur avtal och liknande omständigheter ser ut, Detta förusätter även att ni kommer överens om att avtalet inte skall gälla eller att han går till rätten för att jämka avtalet. Gäller avtalet har du rätt till din ersättning så länge du kan bevisa att avtal verkligen föreligger och vad ni faktiskt avtalat. Eftersom ni muntligen avtalat om ersättning mm kan, som jag nämnt innan, det föreligga svårigheter att bevisa vad ni avtalat. Om du inte kan visa att ett avtal kommit till stånd blir det mycket svårt att kräva din fd. kompanjon på några pengar. Hoppas att svaret hjälper dig på traven annars får du höra av dig igen. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare