FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/05/2009

Skadeståndsfrågor i sjukvården

Hej! För 1,5 år sedan gick jag "in i väggen". Blev sjukskriven och fortsatte sen jobba. Ordinerades vad som brukar kallas lyckopiller. Dessa försatte mig i ett euforisk tillstånd av osårbarhet och optimism. Problemet är att detta fick till följd att jag, vilken tidigare haft kontroll på min ekonomi, började ta lån och höja krediter. Idag sitter jag i en skuldfälla som jag inte vet hur jag skall ta mig ur. Jag blev på intet sätt förvarnad om vad medicineringen kunde leda till. Funderar på att stämma landstinget. Undrar om ni tror att jag kan ha framgång i ett sådant mål.

Lawline svarar

Hej! Till att börja med måste sägas att jag inte endast med den information du angett i frågan kan ge något heltäckande svar på frågan. Något kan dock sägas med stöd av vad du angett. För skadeståndsanspråk gentemot sjukvården finns dels en patientförsäkring och patientskadeersättning vilka båda regleras i patientskadelagen, se https://lagen.nu/1996:799 . Ersättning enligt dessa system utgår dock endast för personskada. Det finns alltså ingen möjlighet för dig att genom dessa system få ut ersättning för skador på din ekonomi, se 6 § patientskadelagen. Det euforiska tillståndet av osårbarhet och optimism, vilket verkar likna maniskhet, kan möjligtvis i och för sig betraktas som en personskada eftersom patientskadelagen även innefattar psykisk personskada. En eventuell ersättning för denna skada omfattar dock inte följdskador som orsakats din ekonomi. Med endast de uppgifter du uppgett i frågan förefaller det vidare inte som att något vårdslöst handlande från sjukvårdens sida har skett. Detta beror dock på hur läkaren som skrev ut medicinen till dig handlade. Om han exempelvis frågat dig om du har anlag för mani, du uppgav att du hade det och läkaren ändå ordinerade medicinen utan någon anmärkning så kan man kanske tala om vårdslöshet. Det räcker vidare inte med att läkaren gjort ett ursäktligt misstag som lett till allvarliga följder om detta inte kan sägas vara verklig oaktsamhet. Om det t.ex. inte framkommit något som skulle tyda på att du har benägenhet för maniskhet under konsultationer med läkaren så rör det sig förmodligen inte om oaktsamhet. Patienten förväntas vidare upplysa sig om vad som står om biverkningar m.m. i bipacksedeln till medicinen. Det förefaller alltså som att du har minimala möjligheter att få någon typ av ersättning för de skador du lidit. Du kan dock kontakta Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd (HSAN) för att diskutera dessa frågor mer, websidan finner du www.hsan.se . När det gäller dina ekonomiska bekymmer kan du annars vända dig till din kommuns budgetrådgivare och till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om skuldsanering. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare