FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/05/2009

Arvsrätt

Hej Min pappa gick bort för några veckor sedan. Jag har inte haft kontakt med mina föräldrar på flera år (6år) pga av personliga skäl. Jag har fått brev från banken att dom ska genomföra en bouppteckning nästa vecka. Kommer jag ärva något efter min pappa nu? känner jag honom rätt så har han inte testamenterat något till mig. Går hela arvet till min mamma? måste jag närvara på bouppteckningen? Tack på förhand Mvh

Lawline svarar

Hej Din pappa behöver inte testamentera något till dig för att du ska ärva honom. Biologiska barn har arvsrätt efter sina föräldrar, se 2 kap 1§ Ärvdabalken. Vad din pappa kan göra är testamentera bort sin egendom, men även om så är fallet har du rätt till din såkallade laglott, vilket utgör hälften av det du skulle ha ärvt av honom. För att läsa mer om laglotter, se 7 kap Ärvdabalken. Så din pappa kan inte göra dig helt arvlös. Däremot, eftersom din mamma fortfarande lever och om de är gifta med varandra, så kommer arvet tillfalla henne, och du får ut din del först när hon avlider. Se 3 kap 1§ Ärvdabalken. Är det så att de inte är gifta har du rätt att kräva att få ut ditt arv på en gång, men kan även göra ett arvsavstående till förmån för din mor, och får i så fall ut din del när hon avlidit. Det är lagstadgat att du måste kallas till bouppteckningen, men det finns inga krav på att du deltar vid denna. Reglerna om bouppteckningen hittar du i ärvdabalkens 20 kap. Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K1 Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare