FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/07/2009

Umgängesrätt för annan än förälder

Hej, jag har en fråga om umgängesrätt med mina syskonbarn. Min syster har ingen vårdnad om sina barn då hon gav den till pappan pga egna personliga problem. Pappan neka nu mig också att träffa barna. Så nu undra jag om jag kan träffa dom med hjälp av lagen????? Mvh

Lawline svarar

Hej, Enligt Föräldrabalken, se http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19490381.htm, 6 kapitlet, 15a § kan rätten besluta att barnen ska få umgängesrätt med någon annan än föräldrarna, om det finns någon annan person som står dem särskilt nära. Barnets vårdnadshavare blir i så fall skyldig att samarbeta för att ett sådant umgänge ska fungera, enligt Föräldrabalken 6 kapitlet, 15 §. Ett sådant fall kan prövas av tingsrätten på barnens bostadsort efter att socialnämnden har väckt talan om det. Du kan alltså inte själv driva ett sådant ärende, utan du måste gå via socialnämnden där barnen bor. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare