FrågaSKATTERÄTTÖvrigt07/06/2009

Beräkning av uppskovsbelopp vid köp av ny bostad

Jag har köpt ett radhus bostadsrätt för 205000 kr. Värdet idag är c:a 800000.kr. om jag köper en bostadsrätt eller ett radhus för c:a 1700000, kan jag då få uppskovsavdrag bpå vinsten ?? Hur länge gäller detta i så fall ?? När ska jag betala resterande 2/3 ???

Lawline svarar

Hej Förutsatt att du säljer din fastighet för 800 000, att din anskaffningsutgift var 205 000 och att du inte utfört några förbättrande reparationer eller ny- till och ombyggnader kommer din kapitalvinst enligt 44:13 att vara 595 000, (800 000 minus 205 000). Uppskovsreglerna gäller om du förvärvar en ersättningsbostad och bosätter eller tänker bosätta dig där, 47 kap. 2 § IL. Dessutom krävs att du varit bosatt i det radhus du säljer under minst ett år närmast före det år du säljer huset eller under tre av de fem senaste åren, 47 kap. 3 § IL. Slutligen skall du se till att inte vänta för länge med att köpa det nya huset eller bostadsrätten. Du får inte göra uppskov om du köper ersättningsbostaden senare än året efter det år då du säljer ditt radhus, 47 kap. 5 a § IL. Under förutsättning att du gör att detta får du enligt 47 kap. 7 § 1 p. göra uppskov med din kapitalvinst, det vill säga 595 000 (med ökning för eventuella tidigare uppskovsbelopp). Detta belopp kommer sedan att återföras till beskattning när du säljer den bostad du köper för 1 700 000. Jag vill slutligen göra dig uppmärksam på två viktiga faktorer. Den första är att om du inte köper din ersättningsbostad före utgången av det år då du säljer ditt radhus och bosätter din i det nya huset eller lägenheten senast 2 maj året därefter kommer du att få återföra de 595 000 till beskattning redan nästa år, 47 kap. 9 § IL. Nästa är att du varje år kommer att få ta upp en schablonintäkt för att du har gjort uppskov, 47 kap. 11 b § IL. Denna är 1,67 procent av uppskovsbeloppet. I ditt fall innebär det 9936,5 SEK (595 000 x 0,0167) som du kommer att ta upp som intäkt varje år och skatta för. Mvh Benjamin Helldén-Hegelund
Benjamin Helldén-HegelundRådgivare