FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/05/2009

Skadeståndsansvar för hundar och katter

Hej Gäller samma lagar för en hund och en katt om den gör skada på någons egendom (repar en parkerad bil)

Lawline svarar

Hej! Det som kan sägas här är att hund- och kattägare ska hålla sina djur under tillsyn och sköta dem på ett sätt som motverkar att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Detta enligt lag(2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, 1 §. Enligt samma lag har hundägare ett strikt skadeståndsansvar för skador som hundarna orsakar, detta innebär att man kan bli skadeståndsskyldig även om man inte orsakar skadan, 19 §. Någon motsvarande regel finns dock inte för katter. Med vänlig hälsning
Rådgivare