FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/10/2009

Godkänna ex-makes flytt vid gemensam vårdnad?

Hej! Jag undrar vad som gäller vid flytt från kommunen... Jag och min fd man är skilda, vi har gemensam vårdnad av våra två döttrar. Dom bor hos oss varannan vecka. Nu har han träffat en ny kvinna och dom ska köpa hus och flytta ihop. Har han laglig rätt att flytta från kommunen? Behöver han mitt godkännande? Om jag inte vill att dom ska flytta \"så långt\", kan/har jag rätt att säga nej till flytt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor om boende, umgänge och vårdnad om barn regleras i Föräldrabalkens 6 kapitel, se https://lagen.nu/1949:381#K6. Även om ni har gemensam vårdnad om underåriga barn har din f.d. make rätt att flytta ifrån kommunen utan ditt godkännande. Om din f.d. makes flytt innebär att det p.g.a. avståndet blir praktiskt ogenomförbart med växelvis veckoboende, kan du, eller ni, ansöka om att rätten skall förordna om barnens boende. Du och din f.d. make kan också avtala om detta, se FB 6:14a. Ett sådant avtal ska vara skriftligt och godkännas av socialnämnden. Enligt FB 6:15 har barnen rätt till umgänge med den förälder som de ej bor med. Om situationen inte kan lösas på ovanstående sätt, återstår möjligheten att ansöka om att vårdnaden om barnen skall vara enskild. Enligt FB 6:5 kan rätten på ansökan av ena eller båda föräldrarna besluta att vårdnaden skall vara enskild. Rätten ser särskilt på föräldrarnas förmåga att samarbeta kring de frågor som rör barnen. Alla beslut i frågor rörande vårdnad, boende och umgänge fattas utifrån barnets bästa, och det rätten beaktar är bl.a. barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, se FB 6:2a. Hänsyn tas också till barnens vilja, med beaktande av deras ålder och mognad. Hoppas svaret varit till hjälp, Vänliga hälsningar
Caroline NilssonRådgivare