FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/05/2009

Samboegendom - bodelning

Hej, är mitt inne i en bodelning efter ett avslutat samboförhållande utan upprättat samboavtal. Jag är lite osäker på om vissa saker skall räknas med i bodelningen eller om jag kan anse det vara mina då jag till 100% betalt dessa och isåfall undantaga dessa ifrån bodelningen. De är förvärvade under sambotiden. Bil? avancerad systemkamera? Bärbar dator? Tacksam för svar. /Förloraren

Lawline svarar

Hejsan, Tack för Din fråga! I dessa fall är sambolagen tillämplig, se https://lagen.nu/2003:376. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensamt bruk enligt 3 § sambolagen. Undantag finns för enskild egendom (4 §) och om samboavtal upprättats (9 §). När ett samboförhållande upphör ska sådan samboegendom fördelas mellan samborna (8 §). Av 6 § sambolagen framgår att bohag är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. En bil är alltså inte samboegendom, då det varken är bostad eller bohag. Om egendomen du undrar över, förutom bilen, förvärvats för gemensam användning så är det alltså samboegendom, detta oavsett vem som betalat för den. Viktigt att poängtera är dock att det endast är bostad eller bohag som förvärvats under sambotiden som kan vara samboegendom. Med vänliga hälsningar,
Andreas MalmbergRådgivare