FrågaEKONOMIÖvrigt10/06/2009

Skuldsatt

Hej! jag sitter i en ekonomisk knipa. jag har diverse lån och krediter på totalt ca 240000kr Jag har en så hög månadskostnad att jag nu har dragit på mig smslån som jag heller inte kan betala. Jag är bara veckor från att få betalningsanmärkningar och kronofogden på mig. Jag har försökt att få banker att samla mina lån till ett men eftersom jag har 240000 i lån så har jag för låg kreditvärdighet. Vad ska jag göra? Hoppas att ni har något förslag. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Det är onekligen en svår situation Du har hamnat i. Det viktigaste borde vara att minska månadskostnaderna för att därav kunna undvika kortsiktiga lösningar som sms - lån. Det är dock svårt att ge någon mer precis rekommendation utan att ha exakt information om vilka skulder Du har/när dessa förfaller till betalning etc. och vilka intäkter Du har. Generellt kan följande sägas. Skuldsanering är ett särskilt insolvensrättsligt institut som syftar till att sanera privatpersoners skuldbörda. Att genomgå en sådan kan dock vara tufft och innebär i princip att man lever på existensminimum i fem år. Efter en skuldsanering är den betalningsskyldige definitivt fri från sina skulder. Ansökan om skuldsanering görs hos Kronofogden och de allmänna villkoren för att beviljas regleras i Skuldsaneringslagen 4-6§§. Av 4§ framgår att den skuldsatta ska vara kvalificerat insolvent och att man ska göra en allmän skälighetsbedömning. Mer information om skuldsanering hitta Du här: http://www.kronofogden.se/4.4bf45f331098492fe0e80001212.html Jag rekommenderar Dig att ta kontakt med din kommun för hjälp. Du har rätt att få råd och anvisningar i budget- och skuldfrågor där. Återkom gärna med mer detaljerad information om Du undrar över något. Med vänlig hälsning
Gustav NittbyRådgivare