FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN04/09/2009

Återkrav studiemedel

Hej,

Jag är studerande och har fullt studiebidrag och studielån från CSN. I feb 2007 fick jag utbetalt ca 300000 för en lägenhetsförsäljning som gjordes i slutet av 2006. Inkomst av kapital togs upp inkomstdeklarationen 2008.

Nu har jag enligt CNS blivit återbetalningsskyldig för att jag tjänat för mycket under 2007. Då jag inte började studera förrens på HT2007 kan jag verkligen bli återbetalnigsskyldig för det jag fick utbetalt från CSN under HT 2007, då jag inkomsten av kapital skedde i FEB 2007, även om det inte togs upp i deklarationen förrens 2008?

Lawline svarar

Hej,

Då du får studiemedel från CSN får du ha inkomster upp till ett visst belopp under ett kalenderhalvår utan att dina studiemedel minskas, ett s.k. fribelopp. Inkomsten ska förvisso räknas per kalenderhalvår (1 januari-30 juni och 1 juli-31 december), men när det gäller inkomst av kapital ska denna fördelas med hälften på varje kalenderhalvår. Överstiger inkomsten under ett kalenderhalvår fribeloppet får du mindre studiemedel. Om det inträffar något som kan påverka rätten till studiemedel är du skyldig att meddela detta till CSN. Då den slutliga taxeringen är klar kontrollerar CSN genom uppgifter från Skatteverket att de uppgifter du lämnat om din inkomst är riktiga. Det är därför du kan få ett återkrav för studiemedel du fick för mer än ett år sedan då uppgifter om denna inkomst inte har lämnats till CSN.

Mvh

Sara HanssonRådgivare