FrågaFAMILJERÄTTGod man27/11/2009

God manskap

Hej!

Jag har en son som fyller 18 i år. Han har en grav utvecklingsstörning och kan inte förväntas förstå innebörden av godmanskap. Han bor hemma hos mig och jag är vårdnadshavare. Jag har härmed några frågor.

1. Måste min son ha god man? Eller är det frivilligt?

2. Jag har fått uppgift om att jag inte kan vara god man eftersom jag arbetar som personlig assistent åt min son. Stämmer det?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Förordnande om godmanskap regleras i Föräldrabalkens 11 kap. Föräldrabalken kan du hitta http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

God man kan förordnas av flera olika anledningar.

Fram till dess att din son fyller 18 år kan du som vårdnadshavare och förmyndare företräda din som i ekonomiska och rättsliga angelägenheter (10.2 § och 12:1 § Föräldrabalken). Då din son fyller 18 år får han full rättslig handlingsförmåga och kan då i teorin företräda sig själv.

I 11 kap 4 § Föräldrabalken anges att då någon p.g.a sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person skall rätten, om det behövs, besluta att anordna godmanskap för honom eller henne.

Om din son till följd av sin utvecklingsstörning behöver hjälp att bevaka sin rätt etc så kan det alltså bli aktuellt med förordnande om god man enligt bestämmelsen i 11:4 § Föräldrabalken.

Frågan om din son behöver en god man avgörs genom en prövning av rätten.

Rätten kan på eget initiativ ta upp frågan men i praktiken är det vanligast att anmälan om godmanskap görs av anhörig, sjukhus eller överförmyndare.

Vid en prövning skall rätten beakta möjligheten att den som behöver personlig omvårdnad kan få det av anhöriga, inom ramen för kommunens sociala verksamhet eller på sjukvårdsinrättning.

Avsikten med institut såsom personlig assistent etc har dock inte varit att de skall kunna överta gode männens funktioner på det personliga området.

Vad det gäller den ekonomiska förvaltningen finns, om inte god man eller förvaltare anordnas, ingen annan än den vårdbehövande som kan övervaka förvaltningen. Även om du som anhörig kan hjälpa till blir denna hjälp mycket formell då du i praktiken måste skaffa en fullmakt från din son varje gång du rättshandlar i hans ställe. Det kan dock också beaktas om hans ekonomiska och rättsliga angelägenheter kan bli tillfredsställande skötta på annat sätt än genom godmanskap tex genom advokat eller förtroendeman.

Ett beslut om anordnande av god man får inte meddelas utan samtycke av den vårdbehövande om det inte p.g.a dennes tillstånd inte är möjligt att klargöra hans mening.

Godmanskapet är alltså frivilligt i den mening att om din son motsätter sig det kan rätten inte besluta om det men om han som du skriver inte förstår innebörden av godmanskap och hans mening i frågan således inte kan inhämtas kan rätten ändå besluta om godmanskap om det enligt prövningen behövs.

Vem som skall utses till god man regleras i 11:12 § Föräldrabalken. Där anges att till god man skall utses en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig man eller kvinna. Här beror lämpligheten av vad som är det huvudsakliga syftet med godmanskapet. Om den vårdbehövande främst behöver hjälp med att sörja för sin person kan det vara lämpligt att en närstående förordnas som god man men om det främst rör sig om egendomsförvaltning och rättsliga angelägenheter kan vissa ekonomiska eller juridiska kvalifikationer vara lämpligt.

Personen skall också i övrigt vara lämplig och får inte ha intressen som går emot den för vilken godmanskap ordnas och bör ha ordnad ekonomi och tid att sköta uppdraget.

Det finns inget lagstöd för att den som är personlig assistent inte också får vara god man för den vårdbehövande. Det har dock diskuterats om inte dessa dubbla roller kan medföra intressekonflikter till huvudmannens nackdel men det har ansetts att detta får beaktas i den lämplighetsprövning som görs av överförmyndarnämnden.

Frågan behandlas i ett hovrättsfall från 2008. Hovrätten konstaterade, liksom tingsrätten, att det skulle kunna uppstå en jävssituation i de fall då den gode mannen också är personlig assistent åt huvudmannen men att det i det aktuella fallet (där den personliga assistenten också var huvudmannens mamma) inte fanns någon omständighet som gjorde personen i fråga olämplig som god man. Att du arbetar som personlig assistent till din son kan alltså beaktas i den lämplighetsprövning som görs av överförmyndarnämnden men medför inte i sig att du inte också kan utses som god man till din son.

Du kan läsa mer om godmanskap http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____772.aspx eller vända dig till överförmyndarnämnden i din kommun.

Med vänlig hälsning,

Hanna RehnRådgivare